vrijdag 24 november 2017

Black Friday

Black Friday, ik was eerst even in de war, verwarde het met zwarte zaterdag en zat me al af te vragen of ik iets gemist had. Iets van een Sinterklaasvakantie ofzo.
Maar nee het was de dag na thanksgiving, eh vieren wij dat dan? Nee die niet maar een dag waarop bijna alles weggeven wordt wel. Wat hé we zijn wel Nederlanders hè en dol op koopjes.

 De afgelopen tijd gaat het me steeds meer tegenstaan, we consumeren met z’n allen maar een eind weg en als iemand er een opmerking over maakt staan we klaar met smoesjes om maar door te kunnen gaan. Laatst zei iemand, na een opmerking van mijn kant over goedkope kleding en kinderarbeid, ‘ja maar als ik het niet koop dan hebben zij geen loon!’ Met een blik van zo, nou jij weer! We zijn er een ster in geworden goed te praten wat we doen, wat het ook is en waar het ook vandaan komt. Want wij moeten zelf kunnen bepalen wat we kopen en waar. Niemand die ons daar de les over mag schrijven.

Maar is dat wel zo? Mogen we dat zelf bepalen of hebben we daar een verantwoordelijkheid liggen?
Ik las gisteren een blog op www.lauraenjames.com en zij stelde dat je stemt met je portemonnee. En zo werkt het ook. Als wij weigeren om kleding te kopen die door kinderhandjes gemaakt is, geven we daarmee een signaal af. Een signaal dat de grote bedrijven niet kunnen negeren, op die manier moeten ze de werkomstandigheden wel aanpassen.

Daarnaast is er ook een ander aspect, het duurzame aspect. Gaan we echt zo makkelijk om met de grondstoffen die we gekregen hebben? Want het gaat niet alleen om die kinderhandjes, hoewel die wel prioriteit hebben, maar ook om het materiaal wat er nodig is om al die kleding te maken.
Maar zoals gezegd, we zijn er heel goed in om als een klein kind onze handen voor de ogen te doen en dan te zeggen ‘als ik het niet zie, dan is het er niet’

Zelf vond ik het lastig om ‘schone’ kleding te kopen omdat ik dacht dat het dan meteen ook een stuk duurder zou zijn. En met 4 kinderen in de groei en rondkomende van 1 salaris  zit ik daar niet op te wachten. Maar waarom niet klein beginnen? Op de site www.rankabrand.nl vind je een overzicht van hoe bedrijven het doen op het vlak van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. En op basis daarvan kun je dan een keuze maken voor een bedrijf wat al goed op weg is boven een bedrijf dat nog nauwelijks wat verandert.

Met kleine stapjes gaan we ook vooruit, en dat is beter dan helemaal niet!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten